Alla inlägg under maj 2010

Av Skidgymnasiet - 30 maj 2010 09:03

Hej!

Det blev tyst på bloggen några dagar (så trött blev jag efter förra träningspasset).

Igår blev det ytterligare ett löppass med Peter. Det finns bara två varianter av träningupplägg när vi springer. Antingen springen vi kort och snabbt, eller så blir det långt och snabbt. Löpslingan börjar alltid på samma sätt varje gång. Jag springer förbi Peter, vi fortsätter över linaälven, genom skogen fram till foten av Pahtavaara. Där börjar maxinsatsen upp till toppen, alltid tidtagning. Igår gick backen på 7.04 Det är en riktigt bra tid!  i onsdags hade jag 7.30, men då tog jag några "mentala" stopp mitt i backen.

Igår var den mentala känslan bättre, det gick att tvinga sig vidare trots full ventilation. 


I veckan som kommer blir det att putsa lite på prel. inventeringsrapporten och skicka den till samebyar och sameting. Några lugna dagar borde det också bli. 

På söndag drar dock årets kungsörnsinventering igång, då blir det en vecka i helikopter, från måndag-fredag. 200 boplatser ska besökas för att kontrollera årets häckningsresultat.


Nu får Anders försöka hitta en ny bloggare till V21. Hoppas att ni har det bra på skolan, så hörs vi framöver!


Ha det!


/Håkan 

Av Skidgymnasiet - 26 maj 2010 20:47

Hej!

Ni får ursäkt om det blir många felstavningar i detta inlägg, jag är så dvla trött!

Efter jobbet idag blev det ytterligare ett två-timmars terrängpass.

Redan efter första stegen kände jag att spänsten inte fanns, men jag hade bestämt med Peter Johansson att vi skulle springa (tack för att du följde med annars hade jag vänt på en gång). Tuff terräng och naturliga intervaller, det finns inget annat när jag och Peter tränar tillsammans och detta pass var inget undantag. 

Vid varje löpsteeg var känslan att "nä, nu börjar jag att gå", men ändå mobiliserar man kraft för ytterligare ett steg, och ytterligare ett och till nästa, ett i taget.

Gick klockan sakta igår gick det om möjligt ännu mer i slowmotion idag.


Nä imorgon tag jag vila, om jag orkar....................


Sov gott, jag gör det redan.............

/Håkan


Av Skidgymnasiet - 25 maj 2010 19:26

Det är full fart på kontoret med att sammanställa järvföryngringar. Mycket att hålla reda på. På eftermiddagen är man tom i "huvet" av allt tänkande. 

Känns ändå som att allt är under kontroll, det känns bra.


Väl hemma blir det en lite snabbkoll på e-posten, käka och ett tappert försök att bibehålla greppet om sommarträningen genom ett intensivt men kort styrkepass.

Inhopp-uthopp (favoritövning! fan, var det så jobbigt?)
Situps (ha, det fixar jag, lite lat-mans-övning)

Core-diagonal (usch, den sög!)
Skivstångsövningar (tur att stången inte väger så mycket)

Avslutar efter 20 min. Det räcker för första styrkepasset.
Kommer tiden att gå så här sakta hela juni-juli augusti kommer det att bli en väldigt lång sommar ......................


Gå och lägg er tidigt, imorgon är det onsdag!


/Håkan 

Av Skidgymnasiet - 24 maj 2010 18:10

God kväll alla skidisar!

Jag lovade Anders att ta över bloggen den här veckan. Han har precis samma problem som jag hade som tränare, "vem tar bloggen denna vecka"?

Tyst i samlingssalen, man kunde höra en nål falla till golvet, alla försökte krampaktigt vrid på sig för att uttrycka sin oro för att bli "vald".

"-Naje, jag har så mycket i skolan denna vecka, tre prov och en STOR inlämningsuppgift, JÄTTEJOBBIGT."
Jag offrar mig för alla er som denna vecka slipper denna oro. Jag tar på mig äran. (Anders tvingade mig och jag kunde inte säga nej......)


Jag inledde min sommarträning i lördags. Syftet, syftet är viktigt. Ju äldre man blir desto latare blir man   och syftet till varför man tränar blir allt viktigare. I mitt fall blev målet att kolla upp om pilgrimsfalken hade kommit till sin häckningsplats i xxxxxxxxxxx... En timmas löpning med ett bra syfte.


På hemvägen stöter jag på en överambitiös skidtränare (Anders)  

Jag hade sett att han åkte rullskidor på förmiddagen (2.40) och nu 1.30 cykel.

Han ber självfallet att jag ska följa med på söndagens löppass. För att jag inte skulle kunna säga nej, ber han att jag ska visa den fina terrängen runt Patjanen. En två timmarstur i tuff kupering (både bloggen och ett alldeles för långt löppass för en lat "gubbe", inget bra avslut på den här veckan).


Sagt och gjort (jag är alldeles för dålig på att säga nej). Klockan 10.00 kommer Anders förbi. Tvångspasset började bakom hoppbacken i Koskullskulle. Fort upptäckte jag att Anders var sliten från gårdagens dubbelpass och skruvade upp farten lite extra, samtidigt som jag ställde massa frågor om verksamheten som han var tvungen att berätta om (det är roligt att se andra plågas).

Efter 45 minuters stadig stigning kom vi upp på toppen av Patjanen.

Jag hade en märkligt bra känsla efter flera månader med extremt lite träning, sporadiska korta träningspass. Att Anders fick slita gjorde min känsla lite extra bra.............


Idag har jag varit i Jokkmokk på inventeringsmöte. En av uppgifterna som ligger på mig är att sammanställa årets järvinventering, lägga upp alla grupperade föryngringar i ett excel ark, konvertera de till en shape-fil i ett GIS-program för att i slutändran få ut resultaten på en karta.

Jag kommer imorgon gå igenom de olika stegen i detalj.......(om man skriver rusktigt tråkiga inlägg i bloggen kanske Anders inte frågar om jag kan ta bloggen några fler veckor   .

Jag kommer också ta upp några viktiga detaljer i den nya skattreformen som regeringen kommer att presentera i vårbugeten....................


Gå och lägg er tidigt  

Imorgon kör vi inhopp-uthopp!


/Håkan Tyrén

Av Skidgymnasiet - 20 maj 2010 16:28

Idag hände något ovanligt, och något som vi förmodligen aldrig kommer se igen. Jag låter bilden tala för sig själv.

  

Så här hårt fick vi kämpa för att dra upp skotern. (Hade inte blivit en utmaning om jag hjälpt till..)  

Hon kom, hon såg och hon föll 

  

Av Skidgymnasiet - 16 maj 2010 20:28

Efter att ha varit i sån depression så hon inte kunnat säga ett ord på väldigt länge, så är hon äntligen tillbaka som vi minns henne.


  

Av Skidgymnasiet - 12 maj 2010 18:19

Idag hade Elin på sig sin nya mössa och sina nya solglasögon. Hon tyckte det var så fint att hon inte tog av sig det. Alls. (jag tycker att elin är sötare utan dom)


  

Hon hade dem när hon pluggade.   

Ja, hela tiden. 

  

Måste göra det rättvist för henne, såhär söt är hon egentligen. Min vän Elin.


/Sofie

Av Skidgymnasiet - 8 maj 2010 12:20

Hej på er alla elever!

Jag ser att jag har fått någon "känga" över att jag inte kommenterat på bloggen.

Jag skyller ifrån mig på att jag inte haft någon dator, inget bredband eller telefontäckning under de senaste veckorna.

Det har varit fullt upp, i synnerhet de sista veckorna med att köra runt på fjället och kikarspana efter järvar. Kontrollera järvföryngringar låter som ett "glidar jobb", men det innebär i många fall långa dagar och bra tålamod.

50-70 mil skoter har det blivit den sista veckan, sämre med skidåkningen......



     

Soligt och fint väder!



  

Soligt, med förbannat blåsigt. Inte lätt att hitta några spår i dessa förhållanden.



  

VA fan är det där???????????





..........Hoppas ni har det bra på skolan, jag ska försöka dyka förbi och vara med på något träningspass när det lugnar ner sig om ett par veckor.




Ha det bra så länge!

Hälsar Håkan

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards